ایران: آمریکا در مورد حقوق بشر حرف نزند
نوشته شده توسط : ژورنالیست

مقامات ایران با رد گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گفتند که دولت آمریکا در حمایت از حقوق بشر صادق نیست و نباید در این مورد اظهارنظر کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران دیروز شنبه ۲۰ فروردین (۹ آوریل) گفت که اگر مقامات آمریکایی واقعا به دنبال حمایت از حقوق بشر هستند، باید جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را محاکمه کنند.

او گفت: "اگر بنا است کسانی که علیه بشریت قیام کرده اند محاکمه شوند، اول باید روسای جمهوری آمریکا پی در پی محاکمه شوند".

او نیروهای آمریکایی را متهم کرد که در عراق یک میلیون نفر را کشته اند.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که "سنگین ترین سانسور خبری" در آمریکا اعمال می شود.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی در مورد گزارش دولت آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: "وضعیت حقوق بشر ما روشن است و عملکرد آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان هم روشن است. آمریکا بدون اجازه هر جا را می خواهد بمباران می کند، هر کاری می خواهد می کند و مردم بیگناه را می کشد".

آقای صالحی همچنین به عملیات نظامی جاری در لیبی اشاره کرد و گفت این که نیروهای غربی می گویند غیرنظامیان را به اشتباه کشته اند، با توجه به تکنولوژی ماهواره های جاسوسی آنها، حرف درستی نیست.

او گفت: "حرف آمریکا در مورد حقوق بشر مسموع نیست، کسی که خودش گرفتار این مسئله است، نمی تواند دیگران را زیر سئوال ببرد. اول مشکل خود را در ابعاد حقوق بشری حل کنند، بعد در مورد دیگران اظهارنظر کنند".

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، در بخش مربوط به افغانستان به کشته شدن غیرنظامیان در جریان جنگ اشاره کرده و پذیرفته بود که مسئولیت ۱۶ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در افغانستان به عهده نیروهای دولتی این کشور و نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا است.

در این گزارش که دیروز منتشر شد، حکومت ایران در کنار حکومت های عراق، چین، برمه، ساحل عاج، زیمبابوه، اوکراین، روسیه و بلاروس به نقض جدی حقوق شهروندان متهم شده بود.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین حقوق بشر ایران، در مورد واکنش مقامات ایرانی به این گزارش به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آنها در این مورد "منطقی غلط" به کار می گیرند.

به گفته او، این که در یک کشور حقوق بشر نقض شود به این معنا نیست که در کشورهای دیگر هم حقوق بشر می تواند نقض شود و لازم نیست مسئولان آن پاسخگو باشند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به هنگام معرفی گزارش وضعیت حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: "گزارش های متعددی وجود دارد که حکومت ایران بیش از ۳۰۰ نفر را در طول سال ۲۰۱۰ اعدام کرده است که بسیاری از آنها از اقلیت های نژادی بوده اند".

خانم کلینتون گفت که به عنوان نمونه چهار مرد کرد در ماه مه سال ۲۰۱۰ در زندان اوین اعدام شدند که چهار سال پیشتر به دلیل "دفاع از ضرورت احترام گذاشتن دولت به حقوق بشر" دستگیر شده بودند.

او گفت: "گزارش شده است که آنها تحت شکنجه به ارتکاب اعمال تروریستی اعتراف کرده بودند".

بخش مربوط به ایران در گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا حدود هفتاد صفحه است و در آن حکومت ایران به اعمال محدودیت های شدید علیه حق شهروندان برای تغییر دولت از طریق انتخابات آزاد و منصفانه متهم شده است.

موضوعاتی چون قتل های خودسرانه توسط مأموران حکومت، ناپدید شدن افراد به دلایل سیاسی، شکنجه و بدرفتاری در زندان ها، مجازات های تحقیرآمیز، بازداشت های خودسرانه، محروم کردن افراد از محاکمه علنی و عادلانه، نقض حریم خصوصی و خانوادگی افراد و تفتیش خانه و مکاتبات آنها از جمله مواردی است که در گزارش مذکور به آن توجه شده است.

بخش دیگری از این گزارش به بررسی وضعیت آزادی بیان و مطبوعات، آزادی تجمع و تشکل، آزادی مذهب، آزادی سفر و جابجایی، وضعیت افراد بی خانمان شده و همچنین حفاظت از پناهندگان و افراد فاقد تابعیت در ایران اختصاص یافته است.

فساد مقامات حکومتی، شفافیت حکومت، تبعیض، آزارهای اجتماعی و موضوع قاچاق انسان هم در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا بررسی شده است.

همچنین حقوق کارگران، نادیده گرفته شدن حق آنها برای تشکیل سندیکاها و انجمن های صنفی مستقل و ممانعت از فعالیت آنها برای پی گیری حقوقشان به صورت دسته جمعی در این گزارش آمده است.




:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: